- Dodenherdenking -

Europalaan Renkum

Programma:

19.00 uur Herdenkingsdienst
Herdenkingsdienst in de Ned.Hervormde Kerk te Renkum.
Georganiseerd door de interkerkelijke werkgroep Heelsum Renkum.

19.45 uur Stille tocht
Stille tocht vanaf de Ned. Hervormde Kerk, via Kerkstraat, Dorpsplein, Dorpsstraat, Beijerstraat en Europalaan naar het herdenkingsmonument op het evenemententerrein aan de Europalaan te Renkum.

19.55 uur Dodenherdenking Europaplein

Met medewerking van muziekvereniging Eendracht vindt een korte herdenkingsceremonie plaats:

19.55 uur Koraalmuziek door muziekvereniging Eendracht.

19.58 uur Het blazen van de “Taptoe”

20.00 uur 2 minuten stilte.

20.02 uur Zingen van het Wilhelmus.

20.05 uur Toespraak door vertegenwoordiger van het College van B en W

20.10 uur Toespraak ROEV

20.15 uur Kranslegging

20.30 uur Gedicht: door kinderen voorgedragen

20.35 uur Aankondiging programma van bevrijding.

20.35 uur Gelegenheid tot het leggen van bloemen rond het monument.

20.40 uur Einde plechtigheid

Ingekomen:
Als schoolopdracht heb ik een filmpje gemaakt over de tweede wereldoorlog, dit in het teken van de 4 mei herdenking. Als verhaal heb ik een gebeurtenis uit het leven van mijn opa genomen. Die heeft tijdens de oorlog een executie meegemaakt die hij heeft overleefd. Ik vond dit zo'n bijzonder verhaal dat ik heb besloten om dít, samen met drie klasgenoten en een vriend, te verfilmen.

Nu heb ik een erg ambitieus doel; dit filmpje te laten zien op zoveel mogelijk 4 mei herdenkingen in Nederland. Om dit verhaal en het nut van de 4mei herdenking door te geven!

De film: http://www.youtube.com/watch?v=xkfDCBEZR38

Warner van der Louw (15)

Voor informatie en of vragen:
Bestuur ROEV

Onthulling 15 april 1994
Ontwerper
Joop Haffmans

De vogel symboliseert de herwonnen vrijheid en vrede.
De tekst op het voetstuk luidt:

'VREDE
VRIJHEID EN RECHT
1940 - 1945'.

Geschiedenis
Het herdenkingsmonument herinnert de inwoners van Renkum aan de bezetting, de oorlogsslachtoffers en aan de herwonnen vrijheid en vrede.

Het monument is onthuld op 15 april 1994 door H. van den Born en C. Burgsteyn. De oprichting was een initiatief van de werkgroep 'Herdenkingsmonument' van de Renkumse Oranje en Evenementen Vereniging, in samenwerking met de gemeente Renkum. De benodigde gelden zijn bijeengebracht door de gemeente, Renkumse inwoners en bedrijven uit Renkum.

Herdenking
Bij het oorlogsmonument in Renkum, dat onderhouden wordt door de gemeente, wordt een herdenkingsbijeenkomst gehouden op 4 mei. De bijeenkomst begint om 20.00 uur en bestaat uit een stille tocht, een toespraak, muziek en het voordragen van gedichten. Er worden kransen gelegd en de Taptoe wordt geblazen. De twee minuten stilte worden afgesloten door het Wilhelmus en het halfstok hangen van de vlag. Oud-strijders vormen een erewacht. De bijeenkomst wordt afgesloten door  een defilé langs het monument. Het programma duurt circa 30 minuten.

De jaarlijkse herdenking wordt georganiseerd door de ROEV, in samenwerking met de Interkerkelijke Werkgroep.